کشف راز فواید متفورمین برای مقابله با پیری و بیماریهای مختلف

9دسامبر 2019 - محققان دانشگاه مک مستر یکی از رازهای مزایای بسیار درمان با متفورمین را کشف کردند.

یکی از داروهای بسیار پرکاربرد در جهان؛ متفورمین است که معمولاً برای دیابت نوع 2 تجویز می شود. با این حال، علاوه بر اثرات آن بر کاهش قند خون، در مدل های بالینی، متفورمین مزایای بسیاری را برای مقابله با پیری و تعدادی از بیماری های متنوع از جمله اختلالات شناختی، سرطان و بیماری های قلبی عروقی نشان داده است. سؤالی که از محققان پرسیده می شود مکانیسم این فواید است.

یک مطالعه ی چند ساله که با همکاری محققان دانش بنیان و بالینی در دانشگاه مک مستر انجام گردید، نشان داده است که متفورمین باعث بیان و ترشح پروتئینی به نام فاکتور تمایز رشد 15 یا GDF15 می شود.نتایج این مطالعه امروز در Nature Metabolism منتشر شد.

دکتر گرگوری اشتاینبرگ، نویسنده ی ارشد این مقاله و استاد ارشد پزشکی مک مستر و همچنین مدیر مرکز متابولیسم، چاقی و دیابت در مک مستر گفت: مطالعات انجام شده در طی دو دهه گذشته نشان داده اند كه عملکرد متفورمین فراتر از پایین آوردن قند خون است، اما دلیل آن مشخص نشده بود. ما با این ایده که متفورمین ممکن است با سایر بافتهای بدن ارتباط برقرار کند و سبب ترشح پروتئین از کبد شود، وارد این مطالعه شدیم. هنگامیکه کشف کردیم که متفورمین باعث ترشح GDF15 می شود، متعجب شدیم، زیرا این پروتئین به عنوان یک ماده ی سرکوب کننده ی اشتها شناخته می شود.

محققان این دانش را در موش ها آزمایش کردند تا جزئیات بیشتری از آن بدست آورند. دانشمندان ژن کد کننده ی GDF15 را در موش ها حذف کردند، سپس آنها را با متفورمین درمان نمودند. نتایج نشان داد که مقدار غذایی که موشهای فاقدGDF15 ، مصرف می کنند علیرغم درمان با متفورمین، کاهش نیافته و این موشها کاهش وزنی را تجربه نمی کنند، این نتایج GDF15 را به عنوان رابط بین متفورمین و کاهش وزن معرفی نمود.

محققان می گویند که این یافته ها راه های تحقیقاتی بسیاری را می گشاید. هم اکنون بیش از 1500 آزمایش بالینی ثبت شده، برای بررسی تأثیر متفورمین بر پیری و بیماریهای مختلف در حال انجام است.

اشتاینبرگ گفت: این احتمال وجود دارد كهGDF15 در تأثیرات مفیدی كه درمان با متفورمین بر پیری یا بیماری هایی مانند سرطان دارد، نقش داشته باشد.

منبع:

Day, E. A. et al. (2019) Metformin-induced increases in GDF15 are important for suppressing appetite and promoting weight loss. Nature Metabolism. doi.org/10.1038/s42255-019-0146-4

https://www.news-medical.net/news/20191209/Metformin-shows-benefits-on-aging-and-different-diseases.aspx